Direct naar de inhoud.

Onderwijs

Scholengroep Perspectief staat voor kwalitatief hoogwaardig onderwijs binnen een professionele en lerende omgeving. Met onze christelijke identiteit als basis is ons doel om kennis en vaardigheden mee te geven aan onze leerlingen. En samen te werken aan houding en gedrag in de persoonlijke ontwikkeling. Zo bereiden we ze voor op het vervolgonderwijs en het vinden van hun weg in de maatschappij. Als kompas van onze organisatie sluit onze missie hierbij aan: “Ouders leren nog beter hoe hun kind het doet op school.”

 

 

Scholengroep Perspectief

Samenwerken vol ambitie

Met onze christelijke identiteit als fundament, gaat Scholengroep Perspectief voor kwalitatief hoogwaardig onderwijs binnen een professionele en lerende omgeving. Een bewuste keuze met een hoge ambitie. Dat willen we realiseren door onze leerlingen een grote dosis aan kennis en vaardigheden mee te geven én gericht te werken aan houding en gedrag in de persoonlijke ontwikkeling, als voorbereiding op het vervolgonderwijs en het vinden van hun weg in de maatschappij.

We zetten in op veel kennisontwikkeling, zodat leerlingen de beste leerresultaten kunnen behalen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat onderwijsprestaties een goede voorspeller zijn van meerdere levensresultaten zoals: beroepsstatus, geluk, gezondheid en zelfs de levensverwachting. Daarom zijn onze scholen op een effectieve en efficiënte wijze ingericht en dragen medewerkers in alle lagen van de organisatie bij aan het realiseren van deze missie. 

Visie op leren en onderwijs

Als aanvulling op onze missie is er een visie op leren en onderwijs ontwikkeld. Een visie waarmee we de belangrijkste vragen over onderwijs stellen: hoe werkt leren? Hoe kunnen
we dit leren organiseren? Wat verwachten we van een professional? Hoe kunnen we de organisatie hierin veranderen? Om dit te verduidelijken maken we gebruik van het visiekwadrant (Pollen, 2016) dat opgedeeld is in vier deelgebieden:

Visie op leren

We hebben hoge verwachtingen van onze leerlingen en door kwalitatief onderwijs, krijgen ze allemaal eerlijke kansen.
Het leren van de groep staat voorop. Dat is mogelijk door juiste instructies, veel herhaling, oefenen en samenwerkend leren.
De leerkracht krijgt ruimte om bewezen didactische en pedagogische methoden in te zetten, zodat leerlingen effectief leren. Hun opgedane kennis passen ze waar mogelijk toe in praktische situaties.

Visie op leren organiseren

Om ruimte te bieden voor goed onderwijs, zorgen we voor een veilige en vertrouwde leer- en leefomgeving, waarin leerlingen door leerkrachten worden gestimuleerd en begeleid in hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Doelgericht onderwijs biedt leerlingen de mogelijkheid hun kerndoelen te bereiken. Kinderen die dat nodig hebben krijgen extra ondersteuning, leer- en oefentijd of hulpmiddelen. Voor leerlingen die meer aan kunnen, is een verdiepend en verbredend aanbod mogelijk.

Visie op professionaliteit

Door te investeren in professionalisering krijgen medewerkers de ruimte om zichzelf te blijven ontwikkelen. Binnen onze organisatie leren we met én van elkaar. De scholen vormen een professionele leergemeenschap die zich kenmerkt door een gedeelde visie, waarden en doelstellingen. Waar een cultuur van samenwerking heerst, gezamenlijk onderzoek wordt gedaan, we leren door te doen en voortdurend streven naar verbetering. In dit proces ondersteunen collega’s elkaar en worden nieuwe leerkrachten in hun eerste jaren begeleid.

Visie op veranderen

Teamleden wordt structureel ruimte geboden om het onderwijs te verbeteren. Veranderingen en verbeteringen worden vormgegeven door leerteams, waarbij iedereen kan aansluiten. Dat vraagt om tijd en ruimte. Als die tijd er niet is, dan is de noodzaak om veranderingen door te voeren meer sturend. Dit hangt af van de situatie op de afzonderlijke scholen.

Een passende plek voor elk kind?

Door ons onderwijs zo inclusief mogelijk in te richten, streven we ernaar om elke leerling een passende plek te kunnen bieden. Daarvoor richten we ons op goed onderwijs, algemene vorming en leerkrachten die het onderwijs verder ontwikkelen. De vraag is daarbij niet wat het individuele kind nodig heeft, maar hoe vanuit onderwijskundig en pedagogisch perspectief onderwijs kan worden ontwikkeld dat positief effect heeft op een hele groep.
 
Met schoolondersteuningsprofielen leggen de scholen de organisatie van het onderwijs vast. Op basis van deze profielen beoordeelt het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs of het ondersteuningsaanbod in de regio dekkend is. Het schoolondersteuningsprofiel ligt in lijn van het schoolplan waarin het onderwijskundig beleid is vastgelegd en de schoolgids waarmee de wijze van ondersteuning wordt vormgegeven.

Aanmeldprocedure

Hebben jullie een keuze gemaakt voor één van onze scholen? Dan kunnen jullie je kind aanmelden door contact op te nemen met de directie van de school. De aanmeldprocedure verloopt als volgt:

  1. Een kennismakingsgesprek met de directeur of intern begeleider en een rondleiding in de school.
  2. Jullie melden je kind aan met een aanmeldformulier.
  3. Na ontvangst van het ingevulde formulier beoordeelt de school binnen 6 tot 10 weken of de school een passende plek biedt voor jullie kind.
  4. Als ouders/verzorgers krijgen jullie een terugkoppeling in een gesprek waarin ook het aanbod wordt besproken. Dit gesprek kan gaan over:
    1. Plaatsing op school, regulier.
    2. Plaatsing op school, met een zorgarrangement.
    3. Plaatsing op een andere reguliere school die wel een passende plek kan bieden.
    4. Plaatsing op een school voor speciaal (basis)onderwijs.
  5. De laatste stap is de inschrijving op de school via een inschrijfformulier (voor de leerlingenadministratie) en het invullen van een vragenlijst (voor een aansluitend onderwijsaanbod).

Samenwerkingspartners

Visie op veranderen

De samenwerking met ouders en verzorgers zien we terug in ouderbetrokkenheid (pedagogisch en didactisch), ouderparticipatie (formele samenwerking in (G)MR en bij activiteiten) en ouderverantwoordelijkheid (maatschappelijk). Voor de samenwerking tussen leraren en ouders zijn drie wederzijdse waarden van belang:

We zijn gelijkwaardig
We zijn samen verantwoordelijk
We voelen ons verantwoordelijk voor elkaar

Samenwerkingsverbanden

Nuttige informatie

  • Miriam Stuut
  • Directeur

“Samen kunnen we het verschil maken voor ieder kind.”

Copyright 2023©